19 Ekim 2011 Çarşamba

Haydi Buluş Yapalım

Buluş yapmak çocukların doğasında var olan yaratıcılık ve hayal gücüyle harekete geçen bir süreçtir.


Bu süreçte çocuklar gerçek düşünürlerdir.

Bilgiyi yeni ve yaratıcı şekillerde kullanır, problemleri belirler, bunları çözmek için neyi nasıl kullanacağına karar verir ve deneyim kazanırlar.

Buluş etkinlikleri çocukların benzersiz zekalarını kullanabilmeleri için onlara fırsatlar sunar, onların mucit ruhunu destekler.

Merak ettikleri, ilgilendikleri, çevrelerinde gördükleri her şey hayal gücünü harekete geçirdiğinde bir buluşun başlangıcı olabilir.

Peki, buluş ve keşif yapmak için zaman ayırmak gerekir mi? Elbette! Çocukların da düşünmek için zamana ihtiyaçları vardır ve bu zaman yaratılırsa öğrendiklerini anlamlı uygulamalara dönüştürürler. İlginç şeylerle ilgilenebilir ve özgürce buluş yapabilirler.

Özgürce buluş yapabilecekleri bir ortam temel becerilerini daha yaratıcı şekillerde kullanma fırsatı tanır.

Üstelik bu ortam ve malzemeler için çok büyük paralar harcamaya gerek de yoktur. Köşeye bir masa ve geri dönüştürülebilir ilginç malzemeler koymak yeterlidir.

Yeni bir şey keşfettiklerinde çocuklardan pek çok şey öğrenilebilir.

Bir 'Buluş Kutusu' ile kolayca kullanıp gerektiğinde toplayabilecekleri malzemelerden bir set oluşturabilir. Çocuklar kutunun içinde ilgi duydukları farklı malzemeleri biriktirebilir ve farklı buluşlar için kullanabilirler.

Kutuya konulacak malzemeler neler olabilir?
Küçük kutular içerisinde düzenlenmiş ve üzerine isimleri yazılmış halde saklanabilir atık malzemeler, örneğin; plastik kutular, kağıt bantlar, düğmeler, tahta parçaları, pet şişeler, CD.ler, ipler, misketler; güvenli makas, yapıştırıcılar, bantlar, kuru kalemler, kağıt parçaları ve karton gibi temel malzemeler; hergün kullandıkları çay kaşığı, küçük tabaklar, kese kağıdı, yumurta kabı gibi basit nesneler ya da ay çiçeği çekirdekleri, keçiboynuzu, çam kozalakları, ceviz kabukları, at kestaneleri, tohumluklar gibi doğal malzemeler olabilir.

Bunların dışında farklı etkinlikler de yapılabilir. Örneğin eski telefonlar, saatler, radyolar gibi kullanılmayan elektronik ya da mekanik aletler açılıp incelenebilir çünkü buluş yapmak yalnızca bir şeyler inşa etmekle değil parçalara ayırmakla da yapılabilir.

Ya da bir çekiliş torbası içine buluşun temeli olabilecek malzemeleri koyarak, "bu torbanın içindekilerle neler yapılabilir?" sorusunu sorarak oynanabilecek 'Hazine Avı Oyunu' çocukları oldukça heyecanlandırır.

Buluş yapmak çocukların yalnızca yaratıcı, eleştirel düşünme becerilerini değil aynı zamanda iletişim ve sosyal becerini de geliştirir. Çocukların içsel ve doğuştan gelen yeteneklerini desteklemek, onları dikkatle izlemek, dinlemek, iyi sorular sormak ve fikirlerinin devamını sağlamak önemlidir.

Einstein'ın dediği gibi "Yaratıcılık bilgiden daha önemlidir. Bilgi şu an bildiklerimiz ve anladıklarımızla sınırlıdır ancak yaratıcılık tüm dünyayı kapsar, bilinecek ve anlaşılacak her şey onun içindedir."

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder